Тема: ,,Ким я бачу себе в майбутньому”
"Можу+хочу+треба"
Мета: виховувати любов до праці, розвивати у дітей розумові та творчі здібності, уміння, навички з метою орієнтації їх на свідомий вибір майбутньої професії.
Шановні учні! Сьогодні ми проводимо виховну годину з трудового виховання і професійної орієнтації на тему «Ваш вибір: можу + хочу + треба.». Вона актуальна, тому що праця завжди була, є і буде основою життя. І від того як людина працюватиме, буде залежати майбутнє не тільки сім'ї, а й держави. Як ви вже здогадалися, сьогодні мова піде про вибір професій.
А почну я з притчи.
Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало ясно, що вони програють битву, вояки вже не вірили своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обернулися до Господа і попросили: «О, Господи, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця. Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний генерал вів військо до поразки.
В чому ж суть притчи?
Отже, основним завданням і вчителів, і батьків є підготовка дітей до свідомого вибору майбутньої професії.
Не за глибокими морями,
Не за дрімучими лісами,
Не в якомусь чужоземному царстві,
А в нашому рідному селі,
Споконвіку живуть-поживають
І горя не знають
Дуже працьовиті українці.
Професіоналів серед них багато.
Вони - майстри своєї справи.
На роботу ідуть, як на свято.
Шанують люди їх талант і славу.
Батьки і діти - сім'я єдина.
Шанувати будемо рідну Україну,
Працювати будемо завзято,
Щоб життя у нас було, як свято.
Тож сьогодні ми вас усіх вітаємо
І від серця щирого успіхів бажаємо.
Хай щастя й радість завітає в кожен дім.
І від порога й до порога, як рушник,
Хай м'яко стелиться життєва дорога...
Здавна відомо, що батьки для дітей є взірцем у житті, еталоном чистоти, доброти, порядності. Вони намагаються бути схожими на них. Адже від батьків діти успадковують все найкраще: характер, здібності й, нарешті, - талант. Талановиті батьки - талановиті діти!
А зараз ми помандруємо у світ професій і познайомимо вас із класифікацією спеціальностей за п'ятьма типами, а саме:
1. Людина - людина.
2. Людина - техніка.
3. Людина - природа.
4. Людина - знакова система.
5. Людина - художній образ.
1. Люди цих професій добре знаються на комп'ютерах, вміють складати програми, розбиратися в різноманітних складових комп'ютерної техніки. Назвіть мені професії з цим пов'язані. (Інженери-програмісти, користувачі ПК, провайдери, інженери-електронники)
2. А хто лікує тварин, спостерігає за санітарними нормами в тваринницьких фермах, проводить просвітницьку санітарну роботу? (Ветеринарні лікарі)
3. Вони ходять у спеціальному одягу. Приїздять на допомогу, коли горить дім, або сталася надзвичайна ситуація: землетрус, паводок, екологічне лихо. Які це професії? (Пожежники, які працюють у підрозділах МНС)
4. Люди цих професій добре знаються на різних мікробах, бактеріях. Знаходять різноманітні ліки від хвороб. Слідкують за санітарними нормами, лікують людей, знаються на ліках (Мікробіолог, працівник санепідемстанції, лікар, медсестра, фармацевт)
5. Вони знаються на погоді, можуть її прогнозувати. Літають у космос і там також дізнаються про погоду. Передають інформацію про погоду по радіо і телебаченню. (Космонавти, вчені-метеорологи, телекоментатори погоди)
6. А люди цих професій добре знаються на виготовленні металу та виробів із нього. Які це професії? (Металурги, сталевари, прокатники, машинобудівники)
7. Вони охороняють спокій громадян. Ведуть правоохоронну роботу. Захищають людей у суді. (Працівники міліції, юристи, адвокати, юристи-консультанти)
8. Хто пише вірші, прозові твори, редагує, друкує книги, працює в бібліотеці? (Письменники, поети, журналісти, друкарі, видавці газет, бібліотекарі)
Діти, професій поганих не буває. І яку б ви не обрали, скажу вам, що глибоку вдячність і пошану викликає завжди той, хто чесно працює.
Шановні учні! Сьогодні ми проводимо виховну годину з трудового виховання і професійної орієнтації на тему «Ваш вибір: можу + хочу + треба.». Вона актуальна, тому що праця завжди була, є і буде основою життя. І від того як людина працюватиме, буде залежати майбутнє не тільки сім'ї, а й держави. Як ви вже здогадалися, сьогодні мова піде про вибір професій.
А почну я з притчи.
Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало ясно, що вони програють битву, вояки вже не вірили своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обернулися до Господа і попросили: «О, Господи, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця. Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний генерал вів військо до поразки.
В чому ж суть притчи?
- Правильний вибір професії.
Отже, основним завданням і вчителів, і батьків є підготовка дітей до свідомого вибору майбутньої професії.
Не за глибокими морями,
Не за дрімучими лісами,
Не в якомусь чужоземному царстві,
А в нашому рідному селі,
Споконвіку живуть-поживають
І горя не знають
Дуже працьовиті українці.
Професіоналів серед них багато.
Вони - майстри своєї справи.
На роботу ідуть, як на свято.
Шанують люди їх талант і славу.
Батьки і діти - сім'я єдина.
Шанувати будемо рідну Україну,
Працювати будемо завзято,
Щоб життя у нас було, як свято.
Тож сьогодні ми вас усіх вітаємо
І від серця щирого успіхів бажаємо.
Хай щастя й радість завітає в кожен дім.
І від порога й до порога, як рушник,
Хай м'яко стелиться життєва дорога...
Здавна відомо, що батьки для дітей є взірцем у житті, еталоном чистоти, доброти, порядності. Вони намагаються бути схожими на них. Адже від батьків діти успадковують все найкраще: характер, здібності й, нарешті, - талант. Талановиті батьки - талановиті діти!
А зараз ми помандруємо у світ професій і познайомимо вас із класифікацією спеціальностей за п'ятьма типами, а саме:
1. Людина - людина.
2. Людина - техніка.
3. Людина - природа.
4. Людина - знакова система.
5. Людина - художній образ.
- До першого типу належать такі професії: педагог, лікар, продавець... Той, хто хоче обрати професію такого типу, повинен розвивати свої організаторські здібності, уміння спілкуватися з людьми, мати терпіння, врівноваженість.
- До другого типу можна віднести такі професії: інженер, водій, електрик, слюсар... Щоб оволодіти цими професіями, треба серйозну увагу приділяти геометрії, фізиці, урокам трудового навчання, технічній праці.
- Третій тип об'єднує професії ветеринара, агронома, геолога...
- Четвертий тип включає такі професії, як програміст, економіст, коректор, менеджер, бухгалтер.
- І нарешті, до п'ятого типу вчені відносять професії музиканта, актора, письменника, художника, архітектора, дизайнера, модельєра, косметолога...
1. Люди цих професій добре знаються на комп'ютерах, вміють складати програми, розбиратися в різноманітних складових комп'ютерної техніки. Назвіть мені професії з цим пов'язані. (Інженери-програмісти, користувачі ПК, провайдери, інженери-електронники)
2. А хто лікує тварин, спостерігає за санітарними нормами в тваринницьких фермах, проводить просвітницьку санітарну роботу? (Ветеринарні лікарі)
3. Вони ходять у спеціальному одягу. Приїздять на допомогу, коли горить дім, або сталася надзвичайна ситуація: землетрус, паводок, екологічне лихо. Які це професії? (Пожежники, які працюють у підрозділах МНС)
4. Люди цих професій добре знаються на різних мікробах, бактеріях. Знаходять різноманітні ліки від хвороб. Слідкують за санітарними нормами, лікують людей, знаються на ліках (Мікробіолог, працівник санепідемстанції, лікар, медсестра, фармацевт)
5. Вони знаються на погоді, можуть її прогнозувати. Літають у космос і там також дізнаються про погоду. Передають інформацію про погоду по радіо і телебаченню. (Космонавти, вчені-метеорологи, телекоментатори погоди)
6. А люди цих професій добре знаються на виготовленні металу та виробів із нього. Які це професії? (Металурги, сталевари, прокатники, машинобудівники)
7. Вони охороняють спокій громадян. Ведуть правоохоронну роботу. Захищають людей у суді. (Працівники міліції, юристи, адвокати, юристи-консультанти)
8. Хто пише вірші, прозові твори, редагує, друкує книги, працює в бібліотеці? (Письменники, поети, журналісти, друкарі, видавці газет, бібліотекарі)
Діти, професій поганих не буває. І яку б ви не обрали, скажу вам, що глибоку вдячність і пошану викликає завжди той, хто чесно працює.
Хай летить, як птах крилатий,
Мрія з краю в край.
Час спливе, і життя скаже:
«Шлях свій вибирай».
Тож, шановні, не лінуйтесь:
До вибору життєвого вже зараз готуйтесь.
Трудова діяльність людини має декілька видів:
- фізична праця (пов'язана з навантаженням на м'язи та опорно-руховий апарат людини) — легка, середня, важка;
- розумова праця (пов'язана з нервово-емоційним напруженням) — мало напружена, помірно напружена, напружена;
- механізована праця (вимагає менших витрат енергії та м'язових навантажень, ніж ручна, проте характеризується великою швидкістю і монотонністю рухів людини, що призводить до швидкої втомленості та зниження уваги). Праця на конвеєрі характеризується ще більшою швидкістю та одноманітністю рухів. Людина працює тут у ланцюжку людей, які виконують інші операції, тому час виконання операцій суворо регламентовано, а це вимагає великого нервового напруження і призводить до швидкого нервового виснаження та втоми.
1. Слід перш за все брати до уваги фізичний та психологічний стан людини, стан здоров'я. Так, небажано обирати будівельні професії, якщо організм схильний до застудних захворювань і реакцій алергійного характеру; тим, хто має дефекти зору, не рекомендуються професії водія автотранспорту та електронника (доводиться працю¬ати з дрібними деталями), кравчині і закрійника, в'язальниці і гаптувальниці; тим, хто має слабкий вестибулярний апарат - обирати професії, пов'язані з мореплавством та керуванням літака.
2. Крім стану здоров'я, при виборі професії важливо враховувати темперамент людини. Людині з темпераментом холерика протипоказана робота, пов'язана з посидючістю, монотонністю (бухгалтера, оператора, референта і т. д.) і тривалою нервовою напругою.
У той же час флегматику і меланхоліку не можна обирати професії водія або шахтаря.
3. Має значення здатність людини до адаптації для професій геолога, шахтаря, підводника, водолаза та ін.).
4. Людина, яка обирає професію, повинна мати повну інформацію про існуючі професії, які можна одержати в центрі зайнятості населення, під час проведення днів відкритих дверей у навчальних закладах, ярмарок професій, у довідковій літературі тощо.
Професій безліч є цікавих.
Але свою обрати як,
Щоб добре діло й добра слава?
І ми міркуємо ось так.
Я хочу бути космонавтом,
У космос кораблі водити.
А я - учителем, щоб научати
Маленьких діток в світі жити.
Почесно сіяти, орати,
І трактори ремонтувати.
Артистом точно буду я,
Про це мріє вся сім'я.
Людей я буду лікувати,
Промінчик сонця дарувати.
А я скажу вам, друзі, чесно:
Всі в нас професії - почесні!
Але свою обрати як,
Щоб добре діло й добра слава?
І ми міркуємо ось так.
Я хочу бути космонавтом,
У космос кораблі водити.
А я - учителем, щоб научати
Маленьких діток в світі жити.
Почесно сіяти, орати,
І трактори ремонтувати.
Артистом точно буду я,
Про це мріє вся сім'я.
Людей я буду лікувати,
Промінчик сонця дарувати.
А я скажу вам, друзі, чесно:
Всі в нас професії - почесні!
При виборі професії молодим людям необхідно враховувати всі обставини, пов'язані з майбутньою трудовою діяльністю, вміти правильно порівнювати стан свого здоров'я і негативні фактори професії. Це дозволить їм надовго зберегти свої життєві сили і досягти великих успіхів у житті та кар'єрі.
За загальним правилом, допускається прийняття на роботу осіб, що досягли 16-ти років. Як виняток, допускається прийняття осіб, які досягли 15-річного віку, а також прийняття на роботу осіб, що досягли 14-річного віку (ст. 188 КЗпП). Прийняття на роботу 15-річних повинно відбуватися лише за згодою одного із батьків або осіб, що їх замінюють (опікунів). Прийняття на роботу 14-річних повинне відповідати таким умовам:
- робота, на яку приймається неповнолітній, повинна бути легкою, не завдавати шкоди здоров'ю;
- робота неповнолітнього не повинна порушувати процес навчання і має виконуватися у вільний від навчання час;
- необхідна згода одного із батьків або осіб, що їх замінюють (опікунів).
Згідно з Конституцією України (ст. 43), кожний має право на працю, що включає можливість заробому кожен має право на безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату не нижче за ту, яка визначена законом. Конституційні гарантії права на працю полягають у тому, що держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії і роду трудової діяльності, реалізує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Функції держави щодо створення умов для максимально безпечної праці визначені в Законі України «Про охорону праці» і Кодекс законів про працю (КЗпП).
Закон України «Про охорону праці» передбачає:
- гарантії прав громадян на охорону праці;
- організацію охорони праці на виробництві;
- стимулювання заходів щодо охорони праці;
- державні, міжгалузеві та галузеві нормативні акти про охорону праці;
- державне управління охороною праці;
- державний нагляд і контроль за охороною праці;
- відповідальність працівників за порушення вимог законодавчих і нормативних актів про охорону праці.
Інформацію про працевлаштування та навчання можна одержати безпосередньо в різноманітних навчальних закладах, а також із довідників для абітурієнтів (довідник на книжковій виставці).
А зараз подумайте про те, яку професію ви мрієте обрати і що ви про неї знаєте.
За загальним правилом, допускається прийняття на роботу осіб, що досягли 16-ти років. Як виняток, допускається прийняття осіб, які досягли 15-річного віку, а також прийняття на роботу осіб, що досягли 14-річного віку (ст. 188 КЗпП). Прийняття на роботу 15-річних повинно відбуватися лише за згодою одного із батьків або осіб, що їх замінюють (опікунів). Прийняття на роботу 14-річних повинне відповідати таким умовам:
- робота, на яку приймається неповнолітній, повинна бути легкою, не завдавати шкоди здоров'ю;
- робота неповнолітнього не повинна порушувати процес навчання і має виконуватися у вільний від навчання час;
- необхідна згода одного із батьків або осіб, що їх замінюють (опікунів).
Згідно з Конституцією України (ст. 43), кожний має право на працю, що включає можливість заробому кожен має право на безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату не нижче за ту, яка визначена законом. Конституційні гарантії права на працю полягають у тому, що держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії і роду трудової діяльності, реалізує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Функції держави щодо створення умов для максимально безпечної праці визначені в Законі України «Про охорону праці» і Кодекс законів про працю (КЗпП).
Закон України «Про охорону праці» передбачає:
- гарантії прав громадян на охорону праці;
- організацію охорони праці на виробництві;
- стимулювання заходів щодо охорони праці;
- державні, міжгалузеві та галузеві нормативні акти про охорону праці;
- державне управління охороною праці;
- державний нагляд і контроль за охороною праці;
- відповідальність працівників за порушення вимог законодавчих і нормативних актів про охорону праці.
Інформацію про працевлаштування та навчання можна одержати безпосередньо в різноманітних навчальних закладах, а також із довідників для абітурієнтів (довідник на книжковій виставці).
А зараз подумайте про те, яку професію ви мрієте обрати і що ви про неї знаєте.
Якщо учні 11 класу уже більш конкретно говорять про свою майбутню професію, то вам хочеться бути і лікарями, і артистами, і космонавтами, а ще - в'язати, читати книги, допомагати батькам по господарству. А це - світ дитячих захоплень, який приведе їх у країну Професії. І стануть вони справжніми громадянами України.
Україна рідна, мила,
Знаєш, звідки в тебе сила?
Чому впевненість ти маєш?
З чого розум ти черпаєш?
Тим міцне твоє коріння,
Що розумне є насіння
В душі молоді поклали -
Урожай талантів мали.
Малюють діти і співають.
Танцюють гарно й вишивають.
Історію Батьківщини
Залюбки вивчають/
А наші Наталки і Ірини
Живуть з любов'ю до України,
До Батьківщини, рідної неньки,
Схилили гаряче своє серденько.
І поки у їхнім серці
Любов ця палає,
Нашу рідну Україну
Ворог не здолає.
Школа й родина - сім'я єдина/
Шанувати будемо рідну Україну.
Нехай вона квітне, сяє - не згасає.
її голос солов'їний
На весь світ лунає.
Україна рідна, мила,
Знаєш, звідки в тебе сила?
Чому впевненість ти маєш?
З чого розум ти черпаєш?
Тим міцне твоє коріння,
Що розумне є насіння
В душі молоді поклали -
Урожай талантів мали.
Малюють діти і співають.
Танцюють гарно й вишивають.
Історію Батьківщини
Залюбки вивчають/
А наші Наталки і Ірини
Живуть з любов'ю до України,
До Батьківщини, рідної неньки,
Схилили гаряче своє серденько.
І поки у їхнім серці
Любов ця палає,
Нашу рідну Україну
Ворог не здолає.
Школа й родина - сім'я єдина/
Шанувати будемо рідну Україну.
Нехай вона квітне, сяє - не згасає.
її голос солов'їний
На весь світ лунає.
Заповніть анкету і надішліть мені у вайбер
Анкета
1. Яку професію я мріяв обрати в дитинстві (малюнок)?
2. Ким я мрію стати тепер (малюнок)?
3. Чому я обрав саме цю професію?
4. Яким я себе бачу через 10 років?
Анкета «Професійні інтереси учня»
1. Чи обрав ти свою майбутню професію?
2. Що ти знаєш про неї?
3. Чим вона тебе приваблює?
4. Які твої риси, здібності і вміння мають важливе значення для твоєї майбутньої професії?
5. Яку іншу професію ти міг би обрати?
6. Що тобі радять стосовно вибору професії батьки?
Анкета
1. Яку професію я мріяв обрати в дитинстві (малюнок)?
2. Ким я мрію стати тепер (малюнок)?
3. Чому я обрав саме цю професію?
4. Яким я себе бачу через 10 років?
Анкета «Професійні інтереси учня»
1. Чи обрав ти свою майбутню професію?
2. Що ти знаєш про неї?
3. Чим вона тебе приваблює?
4. Які твої риси, здібності і вміння мають важливе значення для твоєї майбутньої професії?
5. Яку іншу професію ти міг би обрати?
6. Що тобі радять стосовно вибору професії батьки?
Немає коментарів:
Дописати коментар